BIM voor fabrikanten: do’s-and-don’ts

  •   07-11-2018
  • Johan Geerts
Copyright: Velux

BIM gaat over samenwerken, en daardoor inspireert en motiveert de ene partij de andere. Maar hoe ga je als fabrikant van start met het BIM-verhaal? Het antwoord op deze en andere vragen ontdek je tijdens de BIMtonic-events die telkens in de voormiddag een programma specifiek voor fabrikanten aanbieden.

Door de intrede van BIM bij architecten, studiebureaus en aannemers voelden de fabrikanten van bouwmaterialen en -systemen de noodzaak om hun productenportefeuille BIM-ready te maken. Om het resultaat zo werkbaar mogelijk te maken, is het belangrijk dat ze een BIM-introductie gestructureerd aanpakken op basis van een intern en extern onderzoek.

 

Make it all about them

Voor fabrikanten die een BIM-strategie willen bepalen, is het eerst en vooral cruciaal om een juiste doelgroep identificeren. Op basis van het aankoopgedrag of de bestelgegevens van de belangrijkste klantengroepen kunnen ze een of meerdere BIM-doelgroepen distilleren. Er is immers een groot verschil in de aard van productafnemers: schrijft de architect de producten voor of worden ze door de ingenieur, de aannemer, de onderaannemer of door de eindklant zelf gekozen? Onderzoek met andere woorden de ‘route to market’ van je producten en hoe BIM-objecten daarin een beslissende rol zouden kunnen spelen. In de HVAC-branche is de productflow van fabrikant tot klant bijvoorbeeld helemaal anders dan voor gevelstenen.

Als dit gebeurd is, moet beslist worden of de opmaak van de objectenbibliotheek of andere tools intern of extern zal gebeuren (of een combinatie ervan). Een kritisch onderzoek van de productenportefeuille zal duidelijk maken of de bibliotheek al dan niet snel achterhaald zal zijn en frequente updates vereist, waarbij er een onderscheid moet worden gemaakt tussen stabiele en continu evoluerende objecten. Het kan opportuun zijn om een ondersteunende partner in te schakelen en de objecten cloud-based aan te bieden.

 

Voor fabrikanten die een BIM-strategie willen bepalen, is het eerst en vooral cruciaal om een juiste doelgroep identificeren.

 

Meer dan een objectenbibliotheek

Het is een open deur intrappen, maar BIM-ondersteunend werken houdt voor een fabrikant meer in dan het online plaatsen van een objectenbibliotheek. BIM biedt immers ook de mogelijkheid om op een andere manier te communiceren met de klant, waarbij de informatieoverdracht veel efficiënter verloopt. Als BIM staat voor samenwerken en informatie delen en koppelen, dan moeten fabrikanten hun klanten niet alleen kennen, maar moeten ze ook met hen meedenken. Bimmen betekent voor fabrikanten dus interactief en empatisch dialogeren met de klant.

Sommige fabrikanten opteren in de aanloop naar de publicatie voor een testfase bij een selecte klantengroep en/of gesprekken met andere fabrikanten die in het (recente) verleden al een succesvolle BIM-introductie hebben doorlopen. BIM-gebruikersbijeenkomsten kunnen ook als inspiratiebron fungeren dankzij het rechtstreekse contact met de eindgebruiker.

 

Het is een open deur intrappen, maar BIM-ondersteunend werken houdt voor een fabrikant meer in dan het online plaatsen van een objectenbibliotheek.

 

Door gelijktijdig met de publicatie van de bibliotheek andere BIM-tools ter beschikking te stellen, kunnen fabrikanten ervoor zorgen dat klanten makkelijker hun weg vinden naar de bibliotheek. Denk bijvoorbeeld aan een plug-in voor de opmaak van visualisaties of slimme objecten die de modelleur helpen communiceren door hem bij clashdetectie de nodige informatie te geven. Misschien kan het ook nuttig zijn om aan de hand van de bibliotheek of de andere tools extra studies of analyses inzake niet-transactioneel klantgedrag te genereren. Houd echter rekening met de boutade dat analyses slechts zo goed zijn als de kwaliteit van de beschikbare data. Of zoals een bekende computerwetenschappelijke quote het formuleert: garbage in - garbage out (GIGO).

[…]

Het vervolg van dit artikel lees je in het BIMtonic-magazine dat uitgedeeld wordt tijdens de BIMtonic-events die plaatsvinden Op 15, 22 en 29 november respectievelijk bij Jaga (Diepenbeek), Reynaers Aluminium (Duffel) en Renson (Waregem). Bouwprofessionals kunnen er terecht voor een informatieve dag vol presentaties, case studies en panelgesprekken.

De drie events worden telkens opgesplitst in twee delen. Het programma in de voormiddag is vooral interessant voor marketingverantwoordelijken en BIM-specialisten van fabrikanten. Hoe moet je als fabrikant omgaan met BIM? Hoe laat ik BIM-objecten maken? Onder welke formaten? Hoe zorg ik ervoor dat architecten, ingenieurs en aannemers mijn BIM-objecten ook gebruiken? Waar moet ik de BIM-objecten publiceren? Wat als er wijzigingen doorgevoerd worden aan mijn producten? Op dit soort vragen krijgt u een antwoord van BIM-specialisten en van fabrikanten die al ruime ervaring hebben met BIM.

Schrijf je hier in.

Nieuwsbrief

Het beste van BIMtonic, rechtstreeks in uw inbox